Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2013

Τό δημοφιλές σου εἴδωλο





τομικ πόσταση σ να κόσμο πλήρους μπορευματοποίησης ταυτίζεται μ τν διευρυνόμενη μζα τν σκουπιδιν πού μπορε ν γοράσει κανες μ τν πιστωτική του κάρτα κι τσι ζω ποκτ τ ρηχ νουσιότητα τς διευκόλυνσης πού προσφέρει πωλητς στν καταναλωτ παριθμώντας του τς διαθέσιμες πιλογές, τ χρώματα, τ μεγέθη, τ λικ κατασκευς, τν προέλευση τν πρς πώληση ντικειμένων.

μφάνιση εναι τ πάντα, κα εναι νόητο ν πιστεύει κανες κάτι διαφορετικό. Κοιτον τ παρουσιαστικό, τ κτένισμα, τ ροχα, τν προφορά. ναγνώριση συγχέεται μ τν κατοχ κα τ μέγεθος τς διοκτησίας κα εναι τ μέτρο σύγκρισης μεταξ τν νθρώπων. Δν πάρχει καμι αθεντικότητα δ, προβολ το αυτο ς μία πιτυχία (success story) πού χει συμβε δ κα καιρ θ συμβε π στιγμ σ στιγμ εναι μοναδικ θεατρικ πράξη πού μπορε ν σ ξασφαλίσει τ σεβασμ κα τν ποστήριξη. σεισμς τς ποτυχίας ρχεται ταν ο λλοι σταματον ν σ’ πιστρέφουν τ χαμόγελο. καθημερινότητα τότε προσλαμβάνει τ οσιδες νόημα τς πόρριψης.


Τ πραγματικ ρώτημα πού διέπει τ ζήτημα το κακο εναι τ τί εναι καλό. Γι παράδειγμα στν πιστήμη τ καλ εναι θρασύτητα τς λεύθερης σκέψης κα χαρ τς πόκτησης τῆς σ βάθος λεπτομερος γνώσης, ν στν γάπη τ καλ εναι κατανόηση τς διαφορς μεταξύ το κόσμου το κατασκευασμένου π δύο κα κείνου πού οκοδομήθηκε π ναν. Θ μποροσε πίσης κανες ν δώσει στ καλ τ νομα “ληθές”. Μία λήθεια εναι μία συγκεκριμένη διαδικασία πού ξεκιν π μία ναταραχ (μι συζήτηση, μι συνάντηση, μία καινοτομία, μι νέα σκέψη).

Στν πολιτικ καλ εναι περάσπιση μίας ποκειμενικς λήθειας πού εναι ταυτόχρονα κα καθολικ κα κακ παραίτηση π τν περάσπιση μίας λήθειας κάθε φορά πού γωϊστικ διοτέλεια περισχύει. Κακ στν πολιτικ εναι πίσης νατροπ μίας λήθειας π τν πίεση διωτικν πιμέρους συμφερόντων.

Ο σύγχρονοι πολιτικο παινον λα κενα γι τ ποία στάθηκε Mandela λλ στν πραγματικότητα ο διοι στέκονται γι τ ντίθετα. θική της λήθειας μως, πάντα θ πιστρέφει γι ν νταγωνίζεται τς βασικς διαστάσεις το κακο: τν σκοταδισμό, τν πολιτικ το κέρδους κα τς νισότητας, τν πόλυτο μηδενισμ το κτητικο τομικισμο, τν μπορικ καδημαϊσμό.

στορία το Mandela προσθέτει να κόμα πιχείρημα στ θεωρία του τι εναι πολ πικίνδυνο ν περασπίζεται κανες τν θικ σ μι νήθικη κοινωνία.

1 σχόλιο: